عکاسی خودرو
همیشه اولین گام در فروش یک محصول، تبلیغات قوی است. تبلیغاتی که بتواند مشتری را ترقیب به خریداری یک محصول نماید.اولین گام در زمینه تبلیغات نیز عکس خوب و تصویر است. یک عکس خوب از محصول می تواند با نمایش کامل ویژگی های منحصر به فرد آن، بیننده را جذب کرده و تمایل او را برای تهیه آن محصول تقویت کند. در میان بازار کالا ها و محصولات بی شمار صنعتی که روزانه در معرض دید قرار می گیرند، خودروها سهم بزرگی دارند. این محصولات زیبا و دل فریب با تصاویر زیبای خود تاثیر بسزایی در ذهن خریدار دارند، چراکه در اغلب مواقع به طور هوشمندانه ای زیبا و جذاب تر از خود محصول هستند.
عکاسی از خودرو، یکی از دشوارترین ژانرهای عکاسی صنعتی است. ما در این سبک از عکاسی با یک غول بزرگ مکانیکی و صنعتی طرف هستیم که باید او را به شکلی زیبا به نمایش در آورده و حس و حال خاصی را از دیدن تصویرش به بیننده منتقل کنیمو این خود چالشی بزرگ است. درست است که زیبایی خود خودرو کمک بزرگی در جذابیت تصویر می کند اما این به آن معنی نیست که کار ساده ای پیش رو است. عکاسی خودرو، راه و روش خاص خود را دارد. نورپردازی، رنگ، تصویر، زاویه و دیگر عواملی که می بایست رعایت شود تا یک عکس حرفه ای و اصولی از یک خودرو شکل گیرد. شوربختانه در کشور ما بسیار اتفاق می افتد که عکاسی از خودرو بدون در نظر گرفتن نکات کلیدی انجام گرفته و نتیجه قابل قبولی را در پی نداشته است.
یکی از نکات بسیار کلیدی در عکاسی خودرو، نمایش ویژگی های خودرو با کیفیت بسیار بالا و بدون اغراق و بزرگنمایی است. گاه یک عکاس بی تجربه یک خودرو را تبدیل به یک کارتون یا کاریکاتور کرده و استفاده از آن عکس، تبعات منفی را برای کمپانی صاحب برند داشته است. در تابلوهای شهرمان بارها دیدیم عکس خودروهایی را که به علت ویرایش بیش از حد توسط نرم افزارهای گوناگون ماهیت اصلی خود را از دست داده اند و عکس را نزدیک به انیمیشن یا تصاویر سه بعدی کرده اند به هیچ عنوان مورد تایید نیست و در قالب استاندارد عکاسی صنعتی قرار نمی گیرد.جزییات طراحی برای گروه خودرو سازی بسیار مهم و حیاتی است. گاهی یک شکستگی ظریف و زیبا و یا یک فرو رفتگی آرام، در بدنه خودرو می تواند ماهیت و نشانه اصلی یک برند باشد، حال نمایش این شکستگی یا فرو رفتگی به شکلی مبالغه آمیز می تواند دید و نظر بیننده را منحرف سازد. یکی دیگر از نکاتی که می بایست در عکاسی از خودرو، مد نظر قرار بگیرد عکاسی از زاویه دقیق و کارشناسانه از خودرو است. یک عکاس خودرو، باید بداند که چه نوع اتومبیل را با چه لنزی و در چه فاصله ای عکاسی کند که بیشترین جذابیت را برای بیننده به همراه داشته باشد. لنزهای واید و فاصله ها کانونی این چنینی برای کدام خودرو مناسب است و در عین حال کدام زاویه می تواند بیشترین اثربخشی را برای جذابیت یک خودرو به همراه داشته باشد. یک لنز نرمال و تله کدام خودرو را و در چه زوایایی درخشان تر نشان می دهد. با انتخاب اشتباه، هدف منحرف شده و عکس نهایی به هدف نزدیک نیست. با انتخاب یک زامیه نادرست، عکاس می تواند یک اتومبیل شاسی بلند را هم ابعاد با یک خودروی سواری بزرگ نشان دهد که متاسفانه این اتفاق در تالوهای شهری افتاده است و گلایه های سازنده را در بر داشته است.
عکاسی خودرو در نور مناسب نیز نکته مهمی است که باید رعایت شود، روشنایی بیش از حد یا نور کم می تواند به سایه روشن های خودرو، خطوط و شکستگی ها، برامدگی و فرو رفتگی ها و رنگ دقیق خودرو لطمه بزند. معمولا برای عکاسی خودرو یا در فضای باز و طبیعت با نور طبیعی عکاسی می شود ویا در فضای استودیو و نورپردازی با نورهای مصنوعی که در هر دو مورد، نخست تجربه و مهارت عکاس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دیگری تجهیزات مورد استفاده. برای عکاسی اصولی از خودرو عکاس به سافت باکس های بسیار بزرگی نیاز دارد تا بتواند نور یک نواختی را برای سوژه فراهم آورد و تجهیزات دیگری که عکاسی از خودرو ( البته به شکل حرفه ای،اصولی و تخصصی) بدون وجود آن ها امری غیر ممکن خواهد بود.
یک ویژگی مهم در عکاسی خودرو استفاده از تکنیک سوژه متحرک یا پن ( Panning ) است. با کمک این تکنیک است که عکسایی از خودرو در حال حرکت گرفته میشود به صورتی که خود خودرو به صورت فوکوس و مناظر اطراف به صورت مات در آیند. این تکنیک، تکنیک خاص و دشواری است که نیاز به مهارت و تجربه بسیار بالای عکاس دارد، چرا که می بایست خودرو در فوکوس کامل قرار گیرد و این در مورد سوژه در حال حرکت دشوار است. معمولا به علت ضعف در این تکنیک از جانب عکاس، گرافیست ها این گونه عکس ها را با استفاده از نرم افزار تولید می کنند که اغلب با نتیجه جالبی همراه نیست.
عکاسی از خودرو در طبیعت و مناظر طبیعی نیز می بایست با نکات اصولی اجرا شود.
گاهی مناظر اطراف و قاب بندی ها به گونه ای است که سوژه اصلی را نحت شعاع قرار داده و تمرکز بیننده را با سویی غیر از خودرو منحرف میکند. و این در حالیست که عکاس باید با تیزبینی و هوشمندی منظره ای را انتخاب کند که با خلوت ترین و زیباترین حالت ممکن، هم تمرکز بیننده را به سمت خودرو هدایت کندو هم مناظر زیبا بتواند به جذابیت های عکس بیافزاید. به دلیل حساسیت بالا از نظر رنگ، جزییات و ویژگی های منحصر به فرد خودرو، عکاسی تبلیغاتی از خودرو، معمولا باید با دوربین های قطع متوسط ( Medium Format ) یا دوربین های قطع بزرگ ( Larg Format ) انجام گیرد. این دوربین ها به علت قدرت بسیار در ثبت جزییات و رنگ دقیق، ابزار مناسبی برای نمایش ویژگی های خودرو می باشند.
عکاسی از خودرو، یکی از دشوارترین ژانرهای عکاسی صنعتی است. ما در این سبک از عکاسی با یک غول بزرگ مکانیکی و صنعتی طرف هستیم که باید او را به شکلی زیبا به نمایش در آورده و حس و حال خاصی را از دیدن تصویرش به بیننده منتقل کنیمو این خود چالشی بزرگ است. درست است که زیبایی خود خودرو کمک بزرگی در جذابیت تصویر می کند اما این به آن معنی نیست که کار ساده ای پیش رو است. عکاسی خودرو، راه و روش خاص خود را دارد. نورپردازی، رنگ، تصویر، زاویه و دیگر عواملی که می بایست رعایت شود تا یک عکس حرفه ای و اصولی از یک خودرو شکل گیرد. شوربختانه در کشور ما بسیار اتفاق می افتد که عکاسی از خودرو بدون در نظر گرفتن نکات کلیدی انجام گرفته و نتیجه قابل قبولی را در پی نداشته است.
یکی از نکات بسیار کلیدی در عکاسی خودرو، نمایش ویژگی های خودرو با کیفیت بسیار بالا و بدون اغراق و بزرگنمایی است. گاه یک عکاس بی تجربه یک خودرو را تبدیل به یک کارتون یا کاریکاتور کرده و استفاده از آن عکس، تبعات منفی را برای کمپانی صاحب برند داشته است. در تابلوهای شهرمان بارها دیدیم عکس خودروهایی را که به علت ویرایش بیش از حد توسط نرم افزارهای گوناگون ماهیت اصلی خود را از دست داده اند و عکس را نزدیک به انیمیشن یا تصاویر سه بعدی کرده اند به هیچ عنوان مورد تایید نیست و در قالب استاندارد عکاسی صنعتی قرار نمی گیرد.جزییات طراحی برای گروه خودرو سازی بسیار مهم و حیاتی است. گاهی یک شکستگی ظریف و زیبا و یا یک فرو رفتگی آرام، در بدنه خودرو می تواند ماهیت و نشانه اصلی یک برند باشد، حال نمایش این شکستگی یا فرو رفتگی به شکلی مبالغه آمیز می تواند دید و نظر بیننده را منحرف سازد. یکی دیگر از نکاتی که می بایست در عکاسی از خودرو، مد نظر قرار بگیرد عکاسی از زاویه دقیق و کارشناسانه از خودرو است. یک عکاس خودرو، باید بداند که چه نوع اتومبیل را با چه لنزی و در چه فاصله ای عکاسی کند که بیشترین جذابیت را برای بیننده به همراه داشته باشد. لنزهای واید و فاصله ها کانونی این چنینی برای کدام خودرو مناسب است و در عین حال کدام زاویه می تواند بیشترین اثربخشی را برای جذابیت یک خودرو به همراه داشته باشد. یک لنز نرمال و تله کدام خودرو را و در چه زوایایی درخشان تر نشان می دهد. با انتخاب اشتباه، هدف منحرف شده و عکس نهایی به هدف نزدیک نیست. با انتخاب یک زامیه نادرست، عکاس می تواند یک اتومبیل شاسی بلند را هم ابعاد با یک خودروی سواری بزرگ نشان دهد که متاسفانه این اتفاق در تالوهای شهری افتاده است و گلایه های سازنده را در بر داشته است.
عکاسی خودرو در نور مناسب نیز نکته مهمی است که باید رعایت شود، روشنایی بیش از حد یا نور کم می تواند به سایه روشن های خودرو، خطوط و شکستگی ها، برامدگی و فرو رفتگی ها و رنگ دقیق خودرو لطمه بزند. معمولا برای عکاسی خودرو یا در فضای باز و طبیعت با نور طبیعی عکاسی می شود ویا در فضای استودیو و نورپردازی با نورهای مصنوعی که در هر دو مورد، نخست تجربه و مهارت عکاس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دیگری تجهیزات مورد استفاده. برای عکاسی اصولی از خودرو عکاس به سافت باکس های بسیار بزرگی نیاز دارد تا بتواند نور یک نواختی را برای سوژه فراهم آورد و تجهیزات دیگری که عکاسی از خودرو ( البته به شکل حرفه ای،اصولی و تخصصی) بدون وجود آن ها امری غیر ممکن خواهد بود.
یک ویژگی مهم در عکاسی خودرو استفاده از تکنیک سوژه متحرک یا پن ( Panning ) است. با کمک این تکنیک است که عکسایی از خودرو در حال حرکت گرفته میشود به صورتی که خود خودرو به صورت فوکوس و مناظر اطراف به صورت مات در آیند. این تکنیک، تکنیک خاص و دشواری است که نیاز به مهارت و تجربه بسیار بالای عکاس دارد، چرا که می بایست خودرو در فوکوس کامل قرار گیرد و این در مورد سوژه در حال حرکت دشوار است. معمولا به علت ضعف در این تکنیک از جانب عکاس، گرافیست ها این گونه عکس ها را با استفاده از نرم افزار تولید می کنند که اغلب با نتیجه جالبی همراه نیست.
عکاسی از خودرو در طبیعت و مناظر طبیعی نیز می بایست با نکات اصولی اجرا شود.
گاهی مناظر اطراف و قاب بندی ها به گونه ای است که سوژه اصلی را نحت شعاع قرار داده و تمرکز بیننده را با سویی غیر از خودرو منحرف میکند. و این در حالیست که عکاس باید با تیزبینی و هوشمندی منظره ای را انتخاب کند که با خلوت ترین و زیباترین حالت ممکن، هم تمرکز بیننده را به سمت خودرو هدایت کندو هم مناظر زیبا بتواند به جذابیت های عکس بیافزاید. به دلیل حساسیت بالا از نظر رنگ، جزییات و ویژگی های منحصر به فرد خودرو، عکاسی تبلیغاتی از خودرو، معمولا باید با دوربین های قطع متوسط ( Medium Format ) یا دوربین های قطع بزرگ ( Larg Format ) انجام گیرد. این دوربین ها به علت قدرت بسیار در ثبت جزییات و رنگ دقیق، ابزار مناسبی برای نمایش ویژگی های خودرو می باشند.
نگارش : مهندس نیما ابوالقاسمی
هرگونه کپی برداری مقاله بالا، تنها با ذکر و لینک منبع ( https://www.studio9.co ) بلامانع است .
هرگونه کپی برداری مقاله بالا، تنها با ذکر و لینک منبع ( https://www.studio9.co ) بلامانع است .
نظرات
ارسال یک نظر